Islam /
Islamic Matters
Eigene Artikel / Articles of
mine
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Ist der Islam ein Monotheismus?
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Is Islam a
Monotheism (tawhîd)?
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Warum
kein islamischer Religionsunterricht an öffentlichen und privaten Schulen?
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Islamisches Recht
(šarī‘a) – mit dem Grundgesetz vereinbar? (Veröffentlicht in Theologisches
– Katholische Monatsschrift Jahrgang 41, Nr. 03/04 März/April 2011,
249-262)
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yā
muḥammad – kein „o Mohammed“,
und wer ist ‛alī? (Neu –
ursprüngliche Fassung veröffentlicht in MARKUS GROß, KARL-HEINZ OHLIG (Hg.), Schlaglichter:
Die beiden ersten islamischen Jahrhunderte, Berlin (Verlag Hans Schiler) 2008,
pp. 278-292)
Bibliotheca
vitae brevis
Interessante Verbindungen / Interesting Links
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Eine Seite reich an Texten islamischer
(wahhabitischer) Selbstdarstellung / A site rich of text with Islamic (Wahhabi)
profiling
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Answering Islam (eine riesige Sammlung an Islam-Kritik / a vast
collection of Islam critique)
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Muhammadanism (eine Seite mit der Wiedergabe
wichtiger älterer gelehrter Werke zur Islam-Kritik / another site representing
important elderly scholarly works contributing to Islam critique)
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The
Debate (Seite der Hyde Park Christian Fellowship, wissenschafts- und
dialogorientiert / site of the Hyde Park Christian Fellowship, scholarship and
dialogue oriented)
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Encyclopædia
Iranica
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Islamic
manuscripts
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Gates of
Vienna
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Documents
sur les origines de l'islam – ein Füllhorn an traditionellen Texten zur
Entstehung des Islams / a cornucopia with traditional texts concerning the
origin of Islam
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Eine Fülle
islamischer oder den Islam betreffender Texte (englisch, arabisch) können hier
heruntergeladen werden / A cornucopia of texts (English, Arabic) relevant for
Islam are downloadable here.
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Islamische Wiedergabe von Sahih Bukhari / An Islamic Site
representing Sahih Bukhari
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“Der Prophet des Islam” – eine
Seite mit Islamkritik / a Site of Islam Criticism
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Islamkritik
mit einem reichen Angebot an englischen Übersetzungen islamischer Quellen /
Islam Criticism together with a rich offer of English translations of Islamic
sources
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Sabatina James: Hilfe für unterdrückte,
missbrauchte und schutzlose Frauen
Frühislam-Forschung
/ Research on Early Islam
o
N. G. Pressburg:
Das neue Bild des Islam. Forschung und Fakten
Wenn in frühen
Inschriften und auf frühen Münzen muḥammad zu lesen ist, meint das
in aller Wahrscheinlichkeit nicht einen Propheten im abgelegenen Mekka/ When in
early inscriptions or on early coins muḥammad is to be read, it
most probably doesn't mean any prophet in peripherical Mecca.
o
yā muḥammad – kein „o Mohammed“, und wer ist ‛alī?
Textkritische Koranstudien / Qur'an Criticism
Die üblichen
Methoden der historisch-kritischen Textanalyse sind auf den Koran bei weitem
noch nicht in dem Maße angewandt worden, wie das zu erwarten wäre. Hier einiges zum Stand
der Wissenschaft. / The usual methods of historical-critical textual analysis
are by far not yet applied to the Koran as it might be expected. Here somewhat
with regard to the state of the art:
o Textkritik am Koran / Textual
Criticism applied to the Koran
Terrorismus
/ terrorism
One might be interested in the article by Prof. Hans G. Kippenberg, University
of Erfurt, Germany, "'CONSIDER THAT IT IS A
RAID ON THE
PATH OF GOD': THE SPIRITUAL MANUAL OF THE
ATTACKERS OF 9/11" in Numen, 2005, vol. 52, no. 1, pp. 29-58(30),
published by Brill
Academic Publishers, Leiden, The Netherlands. It can be donwloaded as pdf-file
from this site.
Abstract:
The document found with three of the four cells responsible for the crimes of
9/11 is unique in providing specific information about how the Muslim suicide
terrorists conceived of their action. The document shows that they found
justification for violence by emulating the moment in early Islamic history
when Muhammad cancelled contracts with non-Muslims and organized raids (ghazwa)
against the Meccans in order to establish Islam as a political order. No
statement in the Manual explicitly identifies the United States as the financial,
military, and political center of today's paganism; rather, such
identification is tacitly assumed, as was shown by the action itself. Instead,
the Manual prescribes recitations, prayers and rituals by which each member of
the four cells should prepare for the ghazwa, purify his intention and
anticipate in his mind the successive stages of the struggle to come. Not the
objective aim but the subjective intention is at the center of the Manual. The
article places this type of justification of violence in the history of Islamic
activism since the 1980s.
More about Prof. Kippengberg's related speech under
the title "Terror as Worship: The Spiritual Manual of the Perpetrators of
September 11" to the "International Conference on Religious Militancy
and Security in South Asia", jointly organized by BIISS, the German and
the French Embassies in Dhaka, Bangla Desh, 10-13 October 2004 and some hostile
reactions to it are to be found here.
Islamische "Häretiker" / Islamic "Heretics"
- Die Drusen / The
Druze (arabisch/Arabic: درزي, derzī oder/or durzī,
plural دروز, durūz) sind eine im 11.
Jahrhundert aus dem schiitischen Islam der Ismailiten hervorgegangene
Religionsgemeinschaft / are a religious community which originated as an
offshoot of the Ismaili sect of Islam. Sie sind einzigartig in ihrer
Verschmelzung von gnostischem, neuplatonischem und anderem Gedankengut /
They are unique in their incorporation of Gnostic, neo-Platonic and other
philosophies. Die Drusen verstehen sich selbst als / The Druze
consider themselves as ahl al-tawhîd ("Volk des
Monotheismus" / "People of Monotheism"). Nicht der Koran,
sondern eine eine Sammlung von "Weisheitsbriefen" / Not the
Koran, but a collection of "Epistles of Wisdom"
(arabisch/Arabic: رسائل
ألحكمة risâ'il al-hikmah) ist ihre Heilige Schrift / is
their Holy Book; die Drusen betrachten es als streng geheim / the Druze
consider it as top secret, es ist jedoch in der Wissenschaft seit
dem 19. Jahrhundert
bekannt / it is however known in scholarship since the 19th century.
Bücher / Books